W ostatniej dekadzie nastąpił bardzo duży rozwój w sektorze obejmującym logistykę i spedycję wszelkiego rodzaju towarów. Powstało bardzo wiele firm transportowych, świadczących swoje usługi nie tylko na terenie kraju, ale również na terenie całej Europy. W trakcie rozwoju spedycji i logistyki oraz doświadczeniom z tym związanym okazało się, że istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na transport drobnicowy, który obejmuje przewóz stosunkowo niewielkich ilości towarów. W przypadku tego typu mniejszych ładunków, użycie dużego samochodu dostawczego wygenerowało by zbyt duże, w stosunku do wartości przewożonych produktów, koszty. Nie zawsze udaje się spedytorom, w wymaganym czasie skompletować ładunek, który zapełni całą dostępną przestrzeń samochodu. A koszty amortyzacji są praktycznie identyczne dla pełnego ładunku, jak i cząstkowego. Dlatego też coraz więcej firm transportowych przestawia się na transport drobnicowy i albo uzupełniają swojej floty o samochody o mniejszej ładowności, takie jak różnego rodzaju busy, albo całkowicie przekwalifikowują się na przewożenie mniejszych ładunków i rezygnują z dużych dostawczych samochodów ciężarowych. Decyzje takie podyktowane są głównie przez widoczny wzrost zapotrzebowania na usługi transportu drobnicowego oraz na o wiele mniejsze koszty utrzymania stajni samochodów o mniejszych ładownościach niż ciężarowe. Dodatkowym plusem jest fakt, że transport drobnicowy coraz częściej jest stosowany również poza granicami kraju. Po pierwsze dzieje się tak dlatego, że strefa schengen pozwala na bezcłowy przewóz towarów, a po drugie konkurencyjne ceny krajowe sprawiają, iż zachodni sąsiedzi coraz częściej kupują niewielkie ilości różnego rodzaju towarów w Polsce. W tym przypadku najlepiej sprawdza się właśnie transport drobnicowy, który szybko i sprawnie dostarczy każdy towar. Dodatkowo transport drobnicowy jest jedynym opłacalnym przewozem w przypadku szeregu różnego rodzaju produktów, które sprzedają się w mniejszych ilościach, a ze względu na krótkie termin ich przydatności lub na ich ogólną specyfikację, nie można ich długo magazynować i trzeba dostarczyć je jak najszybciej do konsumenta.